COVID-19 - Jaarverslag Greenyard - greenyard.group

Veiligheid als onze grootste prioriteit

Alexander Verbist

"Toen de eerste coronagolf uitbrak in Europa hadden we meteen door dat we drastische maatregelen moesten treffen om de veiligheid van al onze werknemers te kunnen garanderen", zegt Alexander Verbist, Group Legal & HR-directeur. "Omdat we deel uitmaken van de essentiële industrie konden we onze activiteiten niet zomaar stilleggen. Het was mooi om te zien hoe onze werknemers zich, ondanks de moeilijke situatie, zo snel wisten aan te passen en het op die manier voor ons mogelijk maakten om onze rol en verantwoordelijkheid in de maatschappij op te nemen."

In maart 2020 verspreidde corona zich razendsnel over Europa. Italië was het eerste Europese land dat getroffen werd door een coronagolf. In deze zeer uitdagende omstandigheden slaagde Greenyard Fresh Italy er toch in om in een mum van tijd de nodige maatregelen te nemen en zo haar werknemers veilig te stellen. Ook slaagden ze erin om fruit en groenten te blijven leveren, overigens producten die bijzonder gegeerd waren tijdens de crisis. Op die manier hadden we de lat hoog gelegd voor de volledige groep.

Reorganisatie voor social distancing

"Magazijnen, productie-eenheden en onthaaldesks die cruciaal zijn voor onze werking werden gereorganiseerd en uitgerust met plexiglas om de nodige afstand te garanderen", verklaart Alexander Verbist. "Er werden maatregelen genomen zoals het plaatsen van plexischermen en het voorzien van handgel en pijlen die de wandelrichting aanduiden. We lieten de werknemers ook in clusters werken om het aantal contacten te beperken."

Een corona taskforce, bestaande uit zowel lokale werknemers als groepsmedewerkers, werd opgericht om alle inspanningen binnen Greenyard te coördineren. "Vlotte communicatie stond centraal, met nieuwsupdates in verschillende talen om iedereen op de hoogte te houden. Ook moest er rekening worden gehouden met de verschillende coronamaatregelen per land, deze varieerden namelijk naargelang de lokale en regionale evolutie van de pandemie."

Working apart together

Ook later op het jaar bleef Greenyard op haar hoede. "Better safe than sorry luidde ons motto. De strikte maatregelen in onze magazijnen en productievestigingen bleven grotendeels van toepassing en kantoormedewerkers werden aangemoedigd om van thuis uit te werken en hun tijd op kantoor tot een strikt minimum te beperken. Onze inspanningen hebben geloond: we bleven gespaard van ernstige corona-uitbraken in ons team."

Telewerken liep ook niet altijd van een leien dakje, zeker niet tijdens de eerste lockdown, toen veel werknemers zich door de sluiting van de scholen genoodzaakt zagen hun werk te combineren met de zorg voor hun kinderen. Maar mensen ontdekten al snel de voordelen van telewerk. Ze verloren minder tijd in het verkeer en kregen verschillende digitale tools beter onder de knie. Zo verliepen online meetings even vlot of zelfs vlotter dan fysiek. Onze werknemers konden bij het organiseren van online meetings terugvallen op de gedeelde goede praktijken en hadden ook een volledige handleiding voor telewerk ter beschikking.

De snelle inburgering van digitale tools had een positief effect op de samenwerking binnen Greenyard omdat het delen van documenten, informatie en kennis eenvoudiger werd. Online meetings namen de barrières weg tussen collega’s die op verschillende locaties en in uiteenlopende divisies en landen werken. "We kunnen heel wat leren uit deze crisis. Ik ben ervan overtuigd dat online meetings een blijver voor de toekomst zijn, omdat we naar een meer hybride manier van werken aan het evolueren zijn. Toch kijk ik er naar uit om veel van mijn collega’s de komende maanden in het echt terug te zien. En ik ben zeker dat ik niet de enige ben", aldus Alexander Verbist.

Gezonde keuzes

De coronacrisis had een grote impact op onze consumptiegewoontes en ons koopgedrag aangezien we thuis veel meer tijd doorbrachten. Bovendien herinnerde de pandemie ons aan onze eigen kwetsbaarheid en het belang van een gezonde levensstijl.

Heel wat mensen herontdekten tijdens deze crisis de voordelen van sporten en kregen de wandelmicrobe te pakken. Deze trend zette zich ook verder in de consumptie en bereiding van maaltijden. Vanaf nul koken werd populairder aangezien iedereen meer de tijd nam om thuis samen te kokkerellen en te eten. Hierdoor schoten de verkoopcijfers van fruit en vooral groenten de hoogte in. Kant-en-klaaroplossingen zoals onze maaltijdpakketten konden meegenieten van dit succes.

De lange houdbaarheid van de producten uit ons Long Fresh-segment werd vooral in lockdowntijden erg geapprecieerd aangezien heel wat mensen begonnen te hamsteren. En net dankzij die ingeslagen voorraad maakten ze al gauw kennis met de vele praktische voordelen van dit segment.

Het is nog te vroeg om te voorspellen of deze trends in de toekomst zullen aanhouden en een blijvende impact zullen uitoefenen op onze gewoontes, maar één ding is zeker. COVID-19 herinnerde ons eraan wat het allerbelangrijkste is: onze gezondheid.

Dankjewel aan al onze #foodheroes

De sluiting van restaurants en kantines leidde tot een plotse ommezwaai in onze consumptiepatronen en een onverwachte en sterke groei van de supermarktverkoop. Tijdens de eerste weken van de lockdown werd de situatie nog moeilijker dan anders door de vele hamsteraars, waardoor een enorme druk werd uitgeoefend op de logistiek en de toeleveringsketens. Het toonde meteen aan hoe belangrijk onze sector is voor de maatschappij.

De uitdaging aangaan

Samen met onze telers, partners en leveranciers zijn we de uitdaging aangegaan en hebben we onze retailklanten geholpen bij het inspelen op deze plotse stijging in de vraag. Vanuit de basisprincipes van onze langetermijnrelaties - flexibiliteit, transparantie en nauwe samenwerking - hebben we alles op alles gezet om de rekken steeds te voorzien van gezonde voeding.

We willen dan ook graag al onze werknemers, telers, partners en klanten bedanken voor hun inzet en harde werk in deze uitzonderlijke tijden. Jullie zijn echte #foodheroes!