Helping our customers stand out from the crowd - Greenyard Annual Report - greenyard.group

Vijf vragen aan Charles-Henri Deprez, Managing Director Greenyard Fresh

Charles-Henri Deprez

Greenyard focust op sterkere langetermijnrelaties met enkele van Europa’s grootste retailers. Maar wat houden deze relaties precies in en waarom zijn ze zo cruciaal voor de toekomst van Greenyard? Charles-Henri Deprez, Managing Director Greenyard Fresh, legt uit.

2020 was een succesjaar voor Greenyards langetermijnrelaties met klanten. Wat is volgens u de sleutel tot dit succes?

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat het retaillandschap razendsnel verandert en dat de concurrentie heviger wordt. Consumenten hebben het steeds meer voor het zeggen: ze kiezen zelf wat ze waar en wanneer willen kopen en hoe. Dit betekent dat retailers manieren moeten vinden om zich te onderscheiden. De categorie groenten en fruit is hier uiterst geschikt voor. Deze categorie wint niet alleen aan populariteit dankzij het groeiend aantal consumenten die bezig zijn met hun gezondheid, maar biedt door zijn enorme diversiteit ook nog eens eindeloze mogelijkheden om het verschil te maken.

Waarom is Greenyard de geschikte partner om retailers te helpen bij het ontwikkelen van hun categorie van groenten en fruit?

Als een van de grootste leveranciers van groenten en fruit in al zijn vormen beschikken we over de vereiste expertise en de diversiteit die nodig is voor een aanbod op maat. Sommige retailers willen zich bijvoorbeeld toeleggen op lokaal geteelde producten. Daarbij gebruiken we onze schaalvoordelen en ons uitgebreid netwerk. Zo vergroten we systematisch de hoeveelheid lokaal ingekochte producten in het rek. Mogelijk willen andere retailers zich onderscheiden door de consumenten zo veel mogelijk kant-en-klaar aan te bieden. In dat geval zullen we focussen op de gezamenlijke ontwikkeling van kant-en-klaaroplossingen zoals onze maaltijdpakketten.

Hoe werkt het in de praktijk?

Simpel gezegd: wij zorgen ervoor dat de winkelrekken het hele jaar door gevuld zijn met een grote variëteit aan hoogkwalitatieve groenten en fruit. We kunnen de zorgen van onze klanten in de categorie groenten en fruit volledig wegnemen. We kunnen de hele toeleveringsketen voor onze rekening nemen, inclusief inkoop, kwaliteitscontrole, vervoer, logistiek, traceerbaarheid en verpakking. Zo kunnen we onze werking optimaliseren, bijvoorbeeld door transporten en leveringen te combineren. Dit betekent dat er een verschuiving is van dagelijkse discussies over individuele productprijzen naar end-to-end optimaliseringen in de waardeketen.

Waarom zijn langetermijnrelaties voordelig voor alle betrokken partijen in de keten?

Ze zijn een win-win voor iedereen want deze unieke werkwijze maakt het mogelijk om samen verbeteringen na te streven over de volledige keten. Consumenten genieten het hele jaar door van een grote variëteit aan hoogkwalitatieve groenten en fruit, tegen goede prijzen en in lijn met de evoluerende voorkeuren en vraag. Telers hebben dan weer meer zekerheid dat hun producten verkocht geraken en dat ze er een eerlijke prijs voor zullen krijgen. Er is minder afval omdat de productie beter afgestemd is op de werkelijke marktvraag, wat ook voor onze planeet erg goed is. Retailers hebben geen zorgen meer aan hun hoofd en kunnen zich dus meer op hun consumenten concentreren. En Greenyard kan op haar beurt op een meer stabiele en duurzame manier groeien, zodat ze op termijn over een groter assortiment en marktaandeel kan beschikken. Tegelijkertijd wagen we ons niet aan volatiele transacties en blijven we meer waarde toevoegen aan elke stap.

Als deze langetermijnrelaties zo fantastisch zijn, waarom doet niemand anders dat dan?

Greenyard pleit al meer dan 20 jaar voor dit model. Maar wat belangrijker is, we brachten dit model al in de praktijk met verschillende Europese retailers, waar we de categorie groenten en fruit aanzienlijk deden groeien. Maar we zijn zeker niet de enige leverancier die dit model toepast. Veel andere bedrijven denken in dezelfde richting, en niet alleen in de categorie van groenten en fruit. We verwachten dat deze praktijk over tien jaar gebruikelijk zal zijn bij veel leveranciers.

Dit is echter wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om het maximum te halen uit deze aanpak moet u controle hebben over enkele essentiële elementen. En dat is het voordeel dat we hebben: we hebben al heel wat ervaring met dit innovatieve bedrijfsmodel en we hebben ook de schaal, de knowhow en het netwerk om het te doen werken. En minstens even belangrijk: we hebben een ongeëvenaard en uitgebreid groenten- en fruitportfolio.