Driven by passion and people - greenyard.group

Gepassioneerde mensen maken het verschil

Alexander Verbist

Het juiste talent vinden en aantrekken is cruciaal om onze ambities waar te maken. Maar het is geen gemakkelijke klus in de huidige krappe en veeleisende arbeidsmarkt. Het helpt natuurlijk wel dat wij een purpose-driven bedrijf zijn, in lijn met de wens van velen om zelf bij te dragen aan een betere wereld.

“Op Groepsniveau richten wij ons, naast onze program- ma’s voor talentontwikkeling, op de ontwikkeling van gemeenschappelijke tools zoals het nieuwe Applicant Tracking System dat de opvolging van sollicitaties vergemakkelijkt en de drempel voor kandidaten verlaagt. We bieden ook ondersteuning en delen best practices op het gebied van werving en ontwikkeling. Maar er is geen pasklare oplossing. Wat in ons Belgische hoofdkantoor werkt, werkt misschien niet in onze Poolse productievestiging of ons sourcingkantoor in Peru. Ons primaire doel is om onze lokale collega’s te ondersteunen en te faciliteren, zodat hun geweldige ideeën tot bloei kunnen komen.”

Bovendien verandert de wereld om ons heen snel en in onze sector is dat niet anders. Het gebruik van technologie en data in onze processen neemt in hoog tempo toe en wij zijn ons bewust van de grote veranderingen in regelgeving en compliance. Dit betekent dat de ontwikkeling van ons talent niet alleen cruciaal is vanuit het oogpunt van mensen, maar ook vanuit zakelijk oogpunt. Op Groepsniveau hebben wij verschillende programma’s gelanceerd om ervoor te zorgen dat onze mensen klaar zijn voor de toekomst, waaronder onze Leadership en Game-Changer Development Tracks, terwijl de divisies zich richten op bedrijfsspecifieke training en ontwikkeling.

Een veilige haven voor iedereen

We werken in een veeleisende omgeving, waar snelheid, flexibiliteit en een continue focus op kwaliteit van essentieel belang zijn. Via onze geïntegreerde klantenrelaties met enkele van Europa’s grootste retailers voorzien wij miljoenen mensen dag in dag uit van de beste kwaliteit groenten en fruit. Dat vergt veel hard werk van iedereen, op elk niveau.

“We verwachten veel van onze werknemers, maar we moeten ook iets terugdoen. Greenyard moet voor iedereen een veilige haven zijn, een plek waar iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Daarom bouwen wij ook voortdurend aan gezonde en veilige werkplekken, van de installatie van ergonomische bureaus en werkplekken tot de preventie van werkgerelateerde incidenten.

Veel aandacht gaat ook uit naar mentaal welzijn. Het afgelopen jaar hebben we veel initiatieven gezien om het bewustzijn rond dit onderwerp te vergroten, zowel binnen de entiteiten als op Groepsniveau. Er werden bijvoorbeeld verschillende sessies over het belang van veerkracht aangeboden op ons hoofdkantoor. Daarbij helpen we mensen om stressindicatoren te herkennen en de dialoog met collega’s en managers aan te gaan. Mentaal welzijn is ook een belangrijk onderdeel van de lokale programma’s, zoals in het uitgebreide Vitality-programma bij Bakker Barendrecht.”

“Toch is het cultiveren van een positieve werkomgeving een collectieve inspanning. Daarom hebben we vorig jaar een Whistleblowing Tool geïntroduceerd, dat een vertrouwelijk communicatiekanaal biedt om zorgen over onethisch gedrag op de werkvloer te uiten. Via doorlopende campagnes, gericht op zowel arbeiders als bedienden, moedigen we alle collega’s aan om hun bezorgdheid te uiten wanneer ze getuige zijn van een wanpraktijk. Het doel is om een veilige haven te creëren met een inclusieve cultuur waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.”

Een sterke bedrijfscultuur

Vandaag de dag heeft Greenyard een divers personeels- bestand van meer dan 8 500 mensen, bestaande uit 80 nationaliteiten, die een waaier aan talen spreken en in meer dan 19 verschillende landen werken. “Ondanks hun verschillen in achtergrond, opleiding en vaardigheden hebben ze allemaal één ding gemeen: ze zijn Greenyard!”, zegt Alexander Verbist. “Onze missie is om dat gevoel te koesteren en ervoor te zorgen dat iedereen zich onder- deel voelt van het Greenyard-verhaal.”

Het delen van informatie, over ons bedrijf, onze strategie, onze waarden, onze activiteiten en onze doelstellingen, is daarbij cruciaal. Een volledige revisie van ons intranet is slechts één van de vele projecten die we hebben onder- nomen om die ambitie te realiseren. We hebben hard gewerkt aan het versterken van onze interne communicatie, zodat mensen gemakkelijker hun verhalen kunnen delen en het goede voorbeeld kunnen geven van waar wij als bedrijf voor staan.

“Dankzij al deze elementen kunnen wij voortborduren op een sterke bedrijfscultuur bij al onze werknemers, steeds gebaseerd op het fundament van onze waarden: wij zijn gepassioneerd, ondernemend, betrouwbaar, creatief en delend. Het ultieme doel? Bijdragen aan een gezondere en duurzamere toekomst voor iedereen.”

Jaarverslag 2022-2023
Ons geïntegreerd jaarverslag combineert commerciële en financiële verslaggeving om onze aandeelhouders, werknemers en het grote publiek te informeren over Greenyard's boekjaar 2022-2023.