Strategie 2030 - greenyard.group
GY_AR_2022-23_BANNER

Strategie 2030: een 'pure-plant powerhouse'

Greenyards Strategie 2030

In 2021 lanceerden we onze strategie voor 2030, en onze ambitie is duidelijk: door de kracht van plantaardige voeding willen we bijdragen aan gezondere levensstijlen, en ze verbinden aan duurzame voedselwaardeketens. De strategie is helemaal in lijn met wat altijd al onze kernactiviteit was, en speelt in op de wereldwijde tendens naar betere en gezondere voedselpatronen.

Plantaardige gemaksproducten - een antwoord op wereldwijde trends

De strategie van Greenyard voor 2030 richt zich op de meest relevante voedseltrend van dit moment. Mensen zijn zich steeds meer bewust van de impact die hun eetgewoontes hebben, zowel op hun gezondheid als op de planeet. Een transitie naar meer plantaardige voedingspatronen lijkt de enige weg vooruit. Tegelijkertijd willen mensen niet inboeten op smaak, kwaliteit en gemak. Dit betekent dat er een enorme markt ontstaat voor plantaardige producten die gebruiksgemak bieden. Convenience-producten dus, die tegelijk dicht bij de oorspronkelijke gewassen blijven en weinig of niet bewerkt zijn. Bloomberg schat dat deze markt zal uitgroeien tot een wereldwijde handel van ongeveer € 150bn in 2030.

We hebben een voorsprong

Plantaardige voeding is al sinds de oprichting van Greenyard onze kernactiviteit. En we zijn niet zomaar 'pure-plant'. Het draait in onze organisatie namelijk volledig om de natuurlijke kracht van het pure product. Nauwelijks bewerkt en dicht bij het oorspronkelijke gewas (‘close-to-crop’). We hebben tientallen jaren ervaring met plantaardige gemaksproducten (convenience) en vandaag hebben we zo al meer dan 1 000 producten op de markt. Dit geeft ons een belangrijke voorsprong om een wezenlijk deel van dit snelgroeiende marktsegment te veroveren. En dat is ook precies wat ons onderscheidt van vele anderen. Gisteren, morgen en ook in de komende jaren.

Daarnaast gebruiken we ook onze kracht als verbinder in de hele voedselwaardeketen om onze inspanningen blijvend te versnellen. We bouwen daarvoor op ons sterke telersnetwerk en onze geïntegreerde relaties met enkele van de grootste retailers ter wereld. Dankzij deze unieke positie in de waardeketen kunnen wij het voortouw nemen in deze belangrijke transitie.

Verbeteren

Een uniek businessmodel binnen onze sector

De kracht van onze langetermijnrelaties aan beide uiteinden van de keten is een ware katalysator voor onze strategie. In de komende jaren zullen we onze nauwe en geïntegreerde samenwerkingsverbanden over de hele waardeketen verder verdiepen ten voordele van alle betrokken partijen in die keten.

Onze geïntegreerde klantrelaties (Integrated Customer Relationships (ICR)) starten bij de eigenlijke vraag van de consument. Daardoor kunnen we, samen met de klant het assortiment beter afstemmen op de eigenlijke wensen van hun eindklanten. Dit resulteert dan weer in een kortere, efficiëntere en transparantere toeleveringsketen met een lagere impact op het milieu. Door extra vormen van dienstverlening toe te voegen, zoals kwaliteitscontrole, logistiek, verpakking, en forecasting, willen we zowel onze omzet als onze volumes verder laten groeien bij nieuwe en bij bestaande klanten.

Met onze geïntegreerde relaties met telers (Integrated Grower Relationships (IGR)) passen we dezelfde filosofie toe aan de andere kant van de keten, bij de telers. Met ons Group Sourcing traject versterken we de relaties met de beste telers ter wereld, waarbij we onze schaalgrootte optimaal inzetten om de efficiëntie te verhogen, de kwaliteit te verbeteren, de beschikbaarheid te garanderen en voedselverspilling te beperken in steeds meer categorieën.

Duurzaamheid is onderdeel van elke beslissing die we nemen. Onze doelstellingen werden aangescherpt: we zullen onze CO2-afdruk tegen 2030 met 70% verminderen. Daarnaast gaan we tegen 2025 onze waterintensiteit met nog eens 10% verminderen, de hoeveelheid afval in onze activiteiten met 25% verminderen, 100% duurzame verpakkingen gebruiken en in de hele keten 100% sociaal verantwoord handelen.

Verhogen

Ons aanbod uitbreiden voor extra toegevoegde waarde

Door ons aanbod van 100% pure-plant producten uit te breiden, spelen we in op de groeiende vraag van consumenten naar gezonde, weinig bewerkte gemaksproducten die dicht bij de oorspronkelijke gewassen blijven. Om ons huidige leiderschap in dit domein nog verder uit te bouwen, investeren we in de uitbreiding van ons huidig aanbod en in onze productiecapaciteit. Zo zullen we bijvoorbeeld onze activiteiten voor 'mealkits' blijven uitbreiden met de introductie van nieuwe varianten en zullen we onze productie automatiseren om aan de vraag binnen deze snelgroeiende categorie te voldoen.

Verdere investeringen in onze unieke geïntegreerde klantrelaties en onze geïntegreerde relaties met telers zijn een cruciaal onderdeel van onze ‘mond-tot-grond’-strategie op korte en middellange termijn. Met op maat gemaakte programma's voor onze klanten, geen 'one-size-fits-all' zullen we onze verschillende diensten verder uitbreiden en oplossingen implementeren om de productiviteit te verhogen, synergieën te creëren en de duurzaamheid te verbeteren. We staan ook open voor gerichte fusies en overnames om onze strategie aan te vullen en te versnellen.

Bedenken

Voorstellen

Alles naar een hoger niveau tillen

Greenyard wil de toekomst van pure-plant voeding een nieuwe invulling geven. Onze ambitie is om een nieuwe derde categorie te ontwikkelen: pure-plant voeding die uitgaat van haar eigen kracht, niet alleen als vervanging of alternatief voor vlees of zuivel. Dat onderscheidt ons van de sterk bewerkte voedingsmiddelen op de huidige markt. We benaderen innovatie op een slimme en proactieve manier: het potentieel van nieuwe producten, diensten en middelen wordt snel getest en ons productportfolio voortdurend herzien, op basis van feedback uit de markt.

Digitalisering en technologie zijn uiterst belangrijk om extra waarde te genereren voor telers, klanten en eindconsumenten. Omdat we ons in het hart van de waardeketen bevinden, beschikken we over een enorme hoeveelheid data over de herkomst, de kwaliteit, de smaak, de houdbaarheid en de voedingswaarde van onze producten. Dit uitzonderlijke kennisniveau biedt ons oneindig veel mogelijkheden om bijkomende online en gepersonaliseerde diensten te creëren. We reiken ook de hand naar start-ups en vernieuwers om samen dit domein verder te verkennen.

Geïntegreerde klantrelaties (ICR)
Zo versterken we de marktpositie van onze klanten
Geïntegreerde telerrelaties (IGR)
De brug maken tussen telers en de markt

Een cultuur op mensenmaat
Mensen zijn de echte drijvende kracht achter Greenyard. Het is hun harde werk, hun kennis en hun passie die ons bedrijf hebben gemaakt tot wat het nu is.
Duurzaamheid
Greenyard staat aan de basis van de overgang naar een gezondere en duurzamere levensstijl. Terwijl we een positieve impact willen hebben op deze transitie, willen we ook economische waarde brengen voor al onze stakeholders. Lees meer over ons duurzaamheidstraject, onze duurzame voedingsconcepten en onze manier van werken.
Innovatie
De pure kracht van de planten zelf: een integraal onderdeel van Greenyards Strategie 2030
Jaarverslag 2022-2023
Ons geïntegreerd jaarverslag combineert commerciële en financiële verslaggeving om onze aandeelhouders, werknemers en het grote publiek te informeren over Greenyards boekjaar 2022-2023.